Monday, December 10, 2012

Liku-liku hidup bermula...

Detik-detik berlalu semakin mendewasa dan menyedarkanku betapa besarnya kuasaMu YA ALLAH.....
Liku-liku hidup bermula...

          Peninggalan ayahanda tercinta telah mengajarku erti kesusahan, kepayahan, tanggungjawab, berdikari, kuat, berani & segala-galanya. Di umurku kira-kira 9 tahun, ayahanda meninggalkan kami sekeluarga menemui Pencipta Yang Esa akibat penyakit barah hati. Aku sedih mengingati saat itu. Ketika abah dalam keadaan nazak, aku yang menemani ibuku ke hospital setiap hari menjaga abah. Kami pergi dengan menaiki bas. Agak payah... kerana sebelum ini kemana-mana sahaja hanya dengan driver atau abah. Inilah cara ALLAH menguji kami... Aku bersyukur, walaupun aku masih kanak-kanak ketika itu, aku sudah dapat menjaga abah, memandikan abah, mencuci najis abah... aku sempat merasai semua itu.. Belum pun sempat  aku mengenali & mendapat kasih sayang abah sepenuhnya... Apakan daya... ALLAH lebih sayangkannya.... Abah meninggalkan kami pada 23 Mei 1998..... 


        
      Setelah usiaku menjangkau 11 tahun, ibuku pula dikejarkan ke hospital dan ditahan diwad untuk beberapa lama . Persekolahan aku terganggu dan tertangguh ketika itu kerana perlu menjaga ibuku di wad bersama kakak tunggalku.... Aku sangat berterima kasih kepada guru-guruku (SKSKL 1996-2001) yang sentiasa mengambil berat terhadap kebajikanku ketikaku terawang-awang mencari pertolongan. Guru-guruku terlalu memahami.... Maklumlah.. daripada kehidupan yang senang lenang , aku terus jatuh. Aku bangun dengan kekuatan yang aku sendiri tidak tahu mana asalnya.... Aku sangat terharu dengan kebaikan kalian..... Ibu ayah rakan-rakan juga sentiasa  membantuku.. Terima kasih..... Hanya ALLAH yang dapat membalasnya... Alhamdulillah  dengan didikan & sokongan kalian aku berjaya dalam peperiksaan UPSR ketika itu.. Tapi aku kecewa . Aku tidak dapat menjadi yang cemerlang walaupun aku antara pelajar harapan 5A. Aku hanya mendapat 4A 1B... maafkan aku... aku memusnahkan harapan guru-guruku..maafkan saya cikgu...

mengungkit kembali kisah silam...

     Diceritakan oleh ibu ketika umurku 3 bulan aku telah dibedah akibat ususku yang tersimpul. Pembedahan tersebut hanya melepaskan kusut pada ususku. Kejadian yang sama berulang ketikaku berusia 4 tahun. Dan kali ini ususku dipotong dibahagian  simpulan itu... Zaman kanak-kanakku tidak seperti kanak-kanak lain.. Semua ini hanya diceritakan oleh ibu.. untuk aku mengingat sendiri semua ini aku tidak mampu... Aku mengaku, ingatanku semakin lemah. mungkin juga akibat 'daya tarikan' sawan yang pernah dilalui ketika aku hampir mengambil peperiksaan besar, SPM. Walaupun  begitu, syukur pada ALLAH aku berjaya dalam peperiksaan tersebut. 
      
    Setelah aku merangkul kejayaan itu, keinginanku untuk menyambung pelajaranku membuak-buak. Aku ditawarkan dengan pelbagai tawaran sambung belajar yang sesuai dengan bidangku. Hati melonjak kegembiaraan yang tak terungkap! Pakaian dikemas, kelengkapan untuk melanjutkan pelajaran aku sediakan. Tiba-tiba, dalam kesibukan & keterujaanku itu, abangku menghampiriku.... "Adik, hang pikiaq habih dah ka? nanti sapa nk tengok-tengok mak."  Terus aku hentikan semua aktiviti mengemas ketika itu. Betul juga. Kakakku sedang sibuk menghabiskan pelajarannya. Abangku bekerja. Mak? dengan serta mertanya aku membatalkan niatkan untuk menyambung pelajaranku ketika itu. 

Mula mencari pekerjaan halal....

    Alhamdulillah, aku diterima bekerja di kedai dobi. Setiap hari aku mengayuh basikal ke tempa kerja. Rutin harianku sama saja pada waktu itu. Sehinggalah aku mendapat tawaran ke Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam bidangku iaitu Diploma Kejuruteraan Awam di Kampus Arau Perlis. Dan pada masa yang sama, kakakku sudah menamatkan pengajiannya... ALLAH MAHA KUASA..  sangat cantik sekali aturan kehidupanku olehNYA. Syukur Ya ALLAH................. Aku menyambung pelajaranku.........

Sejak disana.... dalam aku gigih melayari bahtera sebagai mahasiswi, aku ter'sangkut' dengan seorang jejaka.... jejaka hebat yang mampu meruntun jiwaku. Bukan jejaka UiTM, tetapi jejaka dari sebuah institut di Terengganu.. Bagaimana??? Melalui chatting, sms, 'calling2'.... Pada aku jejaka tersebut sangat hebat kerana berjaya mengubah hatiku yang seperti batu ini. Dia berjaya menyedarkan aku tentang aurat. "Jangan permudahkan aurat." masih terngiang-ngiang bicaranya ditelingaku.. Perkenalan yang singkat itu telah membawanya merancang masa depan kami. Katanya, " tak elok kawan lama-lama tanpa ikatan ni...abang dah rancang masa depan kita.... lepas habis diploma ni kita langsung"

(0.0!)  GULPPPPP!

tidakkkkkkkk....... aku nak sambung belajaq lagi!!!! tekezut haih buat lagu ni! tekeluaq jantung cek! ( bisik dalam hati kecilku!)

Aku mula tak senang duduk. Dia macam ada disebelahku. Dia macam tau gerak geri aku. Dia 'iqrob' aku ka?? TAKOT haih! hari-hari call tanya solat (yang ni xpa), tanya resepi (saja nk uji la tu reti masak ka dak~~), tanya bab-bab agama (nak tau tahap kefahaman aku la tu~~), rancang yang tu yang ni untuk pernikahan kami nanti.

ish3, aku betul-betul dalam dilema pada waktu itu... hati nak sambung pengajianku lagi.... DAN... Tak habis nak 'enjoy' lagi (yang tu yang sebenaqnya....=D),

macam-macam yang aku fikirkan.... agak terganggu pelajaranku saat itu. Akhirnya, aku membuat keputusan... aku seboleh-bolehnya membuat pelbagai helah untuk dia membenci diriku dan hubungan kami terputus disitu......walaupun berat, aku terpaksa melepaskannya..... demi cita-citaku.... TAMMAT............

Selepas pemergiaannya dari hidupku baruku sedar bertapa  berdosanya aku... aku lunyaikan hatinya yang hampir mekar saat itu...... aku mula merindui nasihatnya yang dulu aku sangat 'cemuih dengaq'. Maafkan Nurul,  Faid....  Kalaulah Nurul tak ikutkan hati, berfikir dengan rasionalnya saat tu... hubungan kita pasti dapat diselamatkan.... kalau itu perjalanannya...mungkin kita dah nikah........(jodoh pertemuan ditangan ALLAH...)


                                                     i will miss u till the end of my life

kini aku mencari penggantinya... untuk sama-sama mengemudi bahtera rumahtangga.... moga ALLAH permudahkan... aminn...



     Setelah  3 tahun, aku pulang membawa kejayaan dengan meraih diplomaku... niat dihati untuk menyambung lagi pengajianku ke peringkat sarjana terpaksa dikuburkan. Aku terpaksa akur untuk kesekian kalinya lagi. Hanya melambai rakan-rakanku yang lain pergi ke menara gading impian mereka... untuk memberi laluan kepada abangku menyambung pelajarannya ke University of Wellington,New Zealand...

Aku.....
bekerja sebentar sebagai ' pump attendant' di stesen miyak Shell,
dan kemudian beralih sebagai guru tadika,
dan sekarang bekerja di Longtitude Management & Consultancy sebagai pembantu pegawai akaun... ALHAMDULILLAH....



bersambung...............

* cerita ini bukan rekaan semata-mata, ianya untuk tatapan & pengubat rindu anak cucuku nanti........ =)

Friday, November 30, 2012

~RAPUH~

                                                         بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
                   “Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”
                                                   Detik waktu terus berjalan
                                                   Berhias gelap dan terang
                                                   Suka dan duka
                                                   Tangis dan tawa
                                                   Tergores bagai lukisan

                                                   Seribu mimpi berjuta sepi
                                                   Hadir bagai teman sejati
                                                   Di antara lelahnya jiwa
                                                   Dalam resah dan air mata
                                                   Ku persembahkan kepadaMu
                                                   Yang terindah dalam hidupku        
                                               
                                                   Meski ku rapuh dalam langkah
                                                   Kadang tak setia kepadaMu
                                                   Namun cinta dalam jiwa
                                                   Hanyalah padaMu

                                                   Maafkanlah bila hati
                                                   Tak sempurna mencintaiMu
                                                   Dalam dada ku harap hanya
                                                   Dirimu yang bertakhta

                                                   Detik waktu terus berlalu
                                                   Semua berakhir padaMu
YA ALLAH.... ampunkan aku.... aku semakin rapuh... aku semakin lalai... kembalikan diriku yang dulu... aku merinduinya... dampingkanlah aku dengan insan-insan yang sentiasa mengingat & menasihatiku aku seperti dulu.. peganglah aku dalam agamamu YA ALLAH.. ampunkan aku kerna terlalu rapuhnya imanku... terlalu lemah untuk menjaganya.. temukanlah aku dengan insan yang dapat membimbing aku, sentiasa mengajak aku ke jalanmu YA ALLAH...amin...





Monday, September 10, 2012

PERJALANANKU~



Assalamulaikum......
Syukur ke hadarat Ilahi, dengan limpah kurnianya dapatlah saya kembali mencoret sedikit di blog usang ini...

"Setelah beberapa dugaan & pengalaman dilalui dalam mencari peluang pekerjaan halal.... dari bekerja di kedai dobi,  'pump attendant' merangkap cashier di stesen minyak hinggalah menjadi pengasuh/guru transit & guru tadika... juga berbisnes kecil-kecilan... ALLAH telah meletakkan aku ditempat yang terbaik untuk waktu ini. Kronologi kisah hambanya ini, diatur oleh Yang Maha Kuasa dengan cantik sekali & tersusun. Semunya berlaku tanpa dirancang. Persengketaan ringkas antara bekas majikan & 'kuli' membuka ruang yang lebih cerah kepada aku untuk melangkah lebih jauh. Syukur Ya Allah.... Terima kasih kepada majikan baruku yang juga kuanggap seperti kakakku2 sendiri... Norul Natasha & Noorazlina Bt Mohamad Yusoff..  kerna memberi peluang untukku belajar mengenal dunia disamping tidak mengabaikan bekalan di sana nanti... Perkenalan yang singkat dengan Kak Nurul & Kak Ina bersama 'baby boy' Mukhriz Danial membibitkan rasa kasih yang tidak terungkap... =)
    Banyak yang aku pelajari sejak 'dipungut' menjadi sebahagian daripada warga LMC. Kagum dengan ketegasan majikanku dalam hal agama... mengingatkan staff-staffnya tentang pentingnya solat, muafakat, ukhwah, kasih sayang antara kami dsb.... Inilah hikmah ALLAH tempatkan aku disitu... syukur YA ALLAH.... aku memohon padamu YA ALLAH...agar ikatan kami akan tetap tegar, kukuh sentiasa hingga ke syurga....amin....."


barisan artis~~~ =)
(orang kuat LMC)
                         









Sunday, June 17, 2012

ISRAK MIKRAJ: URUTAN RINGKAS PERISTIWA-PERISTIWA YANG BERLAKU DALAM ISRAK MIKRAJ KE ATAS RASULULLAH SAW





Peristiwa ini telah membongkarkan keimanan dan keyakinan umat manusia tentang kekuasaan Allah dan kebenaran kepada kenabian nabi Muhammad SAW. Orang kafir sendiri menjadikan peristiwa Israk Mikraj ini sebagai suatu pembohongan yang menambahkan lagi penolakan mereka terhadap dakwah nabi. Manakala keadaan umat Islam sendiri terbahagi kepada beberapa peringkat iaitu ada yang terus membenarkan nabi seperti Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq, ada pula yang mahu penjelasan terperinci dengan menguji nabi melalui beberapa pertanyaan seperti bilangan pintu dan tiang dalam Masjidil Aqsa bagi membuktikan kebenaran kepada cerita tersebut dan ada pula yang bersikap menolak terus cerita nabi dan kembali murtad daripada Islam. Peristiwa Isra’ dan Mikraj berlaku di dua tempat utama di bumi sebelum nabi dinaikkan ke Saidatul Muntaha iaitu bumi Mekah dan Palestin malah melalui ayat 1 surah Isra’ menjelaskan bagaimana Allah memberkati bumi 
Isra’ dan sekitarnya. Sehingga kini bumi Isra’ iaitu Baitul Maqdis, Palestin terus menjadi rebutan 3 agama iaitu Islam, Kristian dan Yahudi sehinggakan keganasan Yahudi dalam membunuh dan merampas tanah milik umat Islam terus berjalan tanpa perikemanusiaan. 

Sejarah Perjalanan Israk Mikraj

Rasulullah SAW mengalami pembedahan dada/perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Malaikat Mika’il. Hati Baginda SAW disuci dengan air zamzam dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan was-wasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu dan iman ke dalam dada Rasulullah SAW. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “kahtimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangi binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil Aqsa) Sepanjang perjalanan (Isra’) itu Rasulullah SAW ditemani oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah) Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan sembahyang sebanyak 2 rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah :
 I. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. 
II. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa AS menerima wahyu daripada Allah. 
III. Baitul-Laham (tempat Nabi Isa AS dilahirkan).  Dalam perjalanan itu juga 
Rasulullah SAW menghadapi gangguan jin ‘Afrit dengan api jamung dan dapat menyaksikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib, 
antaranya:- 

A. Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibrail: Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak. 

B. Tempat yang berbau harum, Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibrail: Itulah bau kubur Masyitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetap teguh kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan). 

C. Sekumpulan orang orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikaan dilakukan berkali-kali, Jibrail memberitahu: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang). 

D. Sekumpulan orang yang menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata  Jibrail Itulah orangorang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka. 

E. Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan  perempuan itu masing-masing mempunyai isteri dan suami. 

F. Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba. 

G. Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagu kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah  orang yang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain. 

H. Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali di gunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya. 

I. Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

J. Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (takbur), kemudian menyesal tapi sudah terlambat. 

K. Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat. 

L. Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah SAW tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensiakan umurnya sampai tua. 

M. Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat. 

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun daripada Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat  dengan segala anbia’, aulia’ dan mursalin menjadi makmum. Pada suatu tika Rasulullah SAW terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilihan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul Qudus Menemui Allah) Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah SAW dan Jibrail naik tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah). 

a) Langit Pertama: Rasulullah SAW dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu jumpa dengan Nabi Adam AS. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba’ dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan. 

b) Langit Kedua: Nabi SAW dan Jibrail naik tangga yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi Isa AS dan Nabi Yahya AS. 

c) Langit Ketiga: Baginda naik langit ketiga dan bertemu dengan Nabi Yusuf AS. 

d) Langit Keempat: Baginda naik tangga keempat dan bertemu dengan Nabi Idris AS. 

e) Langit Kelima: Baginda naik tangga kelima dan bertemu dengan Nabi Harun AS yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israel. 

f) Langit keenam: Baginda naik tangga langit keenam dan bertemu dengan nabi-nabi. 

g) Seterusnya dengan Nabi Musa AS, Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai termasuk 70000 orang yang masuk syurga tanpa hisab. 

h) Langit Ketujuh : Baginda naik tangga langit keyujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul Ma’mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah SAW Nabi Ibrahim AS bersabda. “Engkau akan berjumpa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah umat terakhir dan terlalu dha’if , maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syuga iaitu La Haulawala Quwatta Illa Billah. Mengikut riwayat lain, Nabi Ibrahim AS bersabda : “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah iaitu : Subhanallah, Walhamdulillah, Wa La Ila Haillallah Allahuakbar dan La Haulawala Quwatta Illa Billahil Azim. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga.  

i) Setelah melihat beberapa peristiwa lain yang ajaib, Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah). 

j) Tangga Kelapan: Di sinilah disebut “Al – Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah SAW menyaksikan  pelbagai keajaiban pada pokok itu. Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. 

k) Baginda Rasulullah S.A.W dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke  syurga dan melihat neraka beserta dengan malaikat Malik penunggunya. 

l) Tangga kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk  pokok Sidratul- Muntaha. Rasulullah SAW masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak derhaka kepada ibu bapanya. 

m) Tangga Kesepuluh : Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya. 

Allah SWT: Ya Muhammad 
Rasullah: Labbaika 
Allah SWT: Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.  
Rasulullah: Ya Rabb, Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Daud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan ‘Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. 
Allah SWT : Aku ambil mu sebagai kekasih. Aku perkenankan mu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepada mu pada hari kiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelum mu. Aku berikan mu ayat-ayat di akhir surah al Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah “Arasy”. Aku berikan  habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakan panji-panji Liwa – ul – hamd. Maka Adam dan semua yang lainya di bawah panji-panji mu. Dan aku fardukan atas mu dan umat mu 50 (waktu) sembahyang. 

Selesai munajat, Rasulullah SAW dibawa menemui Nabi Ibrahim AS kemudian nabi Musa AS yang kemudiannya menyuruh Rasulullah SAW merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan 5 waktu), baginda tidak mahu lagi merayu kerana malu kepada Allah, dan akhirnya Allah perkenan memfardukan sembahyang 5 waktu sehari semalam tetapi mengekalkan nilai pahalanya sebanyak 50 waktu juga. 

Selepas Mikraj 

Rasulullah S.A.W turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul- Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke  Mekah pada malam yang 
sama. Pengajaran penting daripada Israk dan Mikraj ,Menurut Syeikh Prof Dr Yusuf al-Qaradawi, menerusi peristiwa berkenaan, kita boleh fokuskan kepada dua perkara penting, pertama berhubung dengan Masjid al-Aqsa dan hubungan dengan Masjid al-Haram, kedua mengenai kewajipan solat yang diserahkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW. Persoalannya di sini, mengapa Allah tidak memperjalankan baginda terus ke langit ketujuh, tetapi singgah dahulu di Masjid al-Aqsa? Ini kerana Allah mahukan agar baginda bertemu dengan para anbiya terlebih dahulu bagi menyatakan sokongan padu mereka terhadap kerasulan Nabi Muhammad, di samping mahu baginda singgah di sebuah tempat yang penuh 
dengan keberkatan daripada Allah SWT seperti yang disebut dalam ayat pertama surah al-Israk. Kepimpinan baginda menjadi titik tolak penyatuan akidah dan syariat di kalangan para anbiya, justeru baginda menjadi imam solat kepada mereka, iaitu kepimpinan bersifat global, bukan hanya untuk kaum  atau bangsa tertentu, malah buat manusia sejagat yang terdiri daripada pelbagai etnik, suku kaum, bangsa yang menunjukkan kebesaran Allah dalam mencipta makhluk  bernama manusia. Hubungan Masjid al-Haram dan Masjid al-Aqsa tidak dapat disangkal oleh individu Muslim yang sayangkan agamanya. Ini kerana dari segi sejarah menunjukkan Masjid al-Aqsa adalah kiblat pertama umat Islam sebelum berpindah kepada Masjid alHaram hingga ke hari ini.  

Justeru adalah menjadi tanggungjawab semua pihak khususnya di kalangan umat Islam membebaskan Masjid al-Aqsa dari cengkaman rejim Yahudi-Israel, kerana ia ada kaitan dengan persoalan akidah mereka. Pengajaran kedua terpenting menerusi peritiwa Israk dan Mikraj, ialah pelaksanaan ibadat solat lima waktu, ia merupakan \mikraj (lif/tangga) seorang Muslim menghadap Tuhannya, kepentingan solat juga tidak dapat dipersoal oleh mana-mana individu Muslim, walau apapun jawatan dan kedudukannya dalam masyarakat. Apabila solat seseorang itu beres dengan Tuhannya, maka akan bereslah urusan hidupnya yang lain, hubungan roh seorang muslim itu sangat penting dengan Tuhannya, justeru ia ada kaitan dengan kedua-dua masjid yang disebutkan di atas. Apabila seseorang itu menunaikan solat dengan penuh khusuk dan tawaduk, dia seolah-olah sedang berkata-kata dengan Allah, ia terserlah ketika membaca al-Fatihah tujuh belas kali sehari semalam, untuk menyatakan munajat dan aduannya kepada Allah bagi memudahkan tugas dan peranannya untuk menyeru manusia ke jalan kebenaran. Wallahua’lam.

Thursday, May 17, 2012

YAHUDI MAHU ORANG ISLAM MENJADI DUNGU


Bijak sungguh yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka, tapi mereka minum susu kambing, mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW.
Mengapa kita tidak ikut nabi kita, kita ikut orang yahudi tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum. Teruskan membongkar kebijaksanaan yahudi menipu umat Islam...



Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah: 


"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil" 

Antara 'barangan mereka' yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita. 

1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini. 

2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi dit tangan mereka.

klik image untuk lebih jelas


3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol. 4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans. 

5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.

6 . Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wani ta. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas



Wednesday, May 16, 2012

GELOMBANG COKLAT



‎"My current profile picture shows a prisoner. Brown is the color of clothing enforced by the Israeli prison service on the Palestinian prisoners. The logo on the right means "Shabas" and it is an abbreviation for the Israeli Prison Service. The purpose of changing this DP is to spread the awareness about our brothers and sisters' struggles being imprisoned in Israel and currently on Hunger Strike.


Changing the DP cannot help them all at once but rather to get people to notice what is happening in Palestine currently so that all muslims can make du'a for them. And, that will change something.


Do you know about this before? Well, now you know, and the change of my DP is a success."


15 Mei, Hari Nakbah. Sudah 64 tahun Palestin dirampas. Ia diperingati oleh rakyat Palestin, orang Arab dan pejuang Islam seluruhnya, sejak 1948, sebagai memperingati hari rakyat Palestin dihalau dan dibantai beramai-ramai dari negara mereka sendiri. Yaumunnakbah ini kalau diterjemahkan maknanya: Day of The Catastrophe, menggambarkan betapa dasyatnya peristiwa tersebut.

sebarkan KESEDARAN tentang Mogok lapar yang terbesar dalam sejarah .. Bilal Thiab ... 76 Hari Thaer Halahleh ... 76 Hari Hassan Safadi ... 70 hari Omar Abu Shallal ... 68 Hari Mohammedd Al-Taj ... 60 hari Mahmoud Sarsak ... 54 Hari Faris Al-Natur ... 47 hari Jafar Ezz Al-Din ... 53 Hari Abdallah Al-Barghouthi 32 Hari lebih daripada 2000 Banduan .... 27 hari Berkongsi dan jangan biarkan Media Barat mengebumikan kes mereka, semua mereka meminta HAK ASASI mereka sebagai tawanan perang, hak Lawatan, Hak pendidikan dan hak-hak lain yang diisytiharkan oleh undang-undang antarabangsa. *mereka terseksa setiap saat, dan boleh mati bila-bila masa sahaja, ada yang telah turun 30 kg, bleeding di beberapa bahagian di tubuh, dan gigi pun luruh,,, sama-sama kita banyakkan taubat & berdoa untuk ikhwah kita di sana

Sama-sama kita doakan saudara-saudara kita di Palestin. Apa yang kita buat ni walaupun sedikit, moga Allah kira sebagai sumbangan untuk pembebasan Palestin. Insya'Allah.

Lagi gambar DP FB berwarna coklat --> Gambar Solidariti Buat Palestin

SELAMAT HARI GURU!!(^^)



Guru adalah orang yang mengajarkan kita dengan berbagai-bagai ilmupengetahuan dan mendidik kita menjadi orang yang berguna pada masa akan datang. Walau bagaimana tingginya pangkat atau kedudukan seseorang itu mereka adalah bekas seorang pelajar yang tetap terhutang budi kepada gurunya yang pernah mendidiknya pada masa dahulu.
Oleh itu Islam mengajar kita supaya menghormati guru dan memuliakannya sebagaimana kita memuliakan ibu bapa kita.kerana merekalah menyampaikan ilmu kepada kita untuk kebahagiaan di dunia dan di akhirat. dan pengganti ibu bapa kita bila di sekolah.



Sabda Rasulullah saw
Maksudnya: Sesiapa yang memuliakan orang alim (guru) sesungguhnya dia memuliakan TuhanNya.
Cara beradab menghormati guru
- Menurut perintah dan melaksanakan arahan mereka dan meningglkan perkara-perkara yang melanggar disiplin sekolah
Memberi tumpuan sepenuhnya bila guru mengajar.
Belajar bersungguh-sungguh sehingga mencapai kejayaan cemerlang.
- Mengucap salam setiap kali bertemu guru
- Bercakap dengan penuh sopan santun dan tidak bersikap kasardengan guru
- Manis muka dan ceria menerima teguran dan nasihat guru
- Menghargai ilmu yang diberi oleh guru
- Memberi pertolongan ketika mereka memerlukan
Bertanya khabar apabila bertemu guru di luar kawasan sekolah.
Menziarahi guru bila hari perayaan atau ketika guru sakit
Ucapkan tahniah bila guru mendapat kejayaan dan ucapkan tahziah bila ditimpa musibah.
Akhir kata marilah kita menghayati amalan tersebut mudah-mudahan kita adalah antara orang yang mulia di sisi Allah swt . 

SELAMAT HARI GURU!!(^^)

Sunday, February 5, 2012

♥♥♥ CINTA RASUL ♥♥♥



صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

يَا نَبِي سَلاَمٌ عَلَيْكَ

يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيكَ
يَا حَبِيْبُ سَلاَمُ عَلَيْكَ

صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْكَ


Salam Maulid Nabi SAW..Hebat dan mulianya Nabi SAW kita, tetap senyum walau dbenci, tetap tenang bila 

dimusuhi, tetap membantu walau disakiti, tetap menyeru walau diusir pergi. Kenapa kita mudah benci bila

dikasari, mudah tewas bila usaha tidak menjadi, mudah kecewa bila org lain tidak memahami, mudah terguris 

bila dinasihati. Ayuh sahabatku baiki diri, jadikan yang indah penghias peribadi, kerana qudwah kita adalah 

Nabi SAW, itulah sifat hamba Allah yg hakiki.






BIODATA RASULULLAH SAW

• Nama: Muhammad bin 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim
• Tarikh lahir: Subuh Isnin, 12 Rabiulawal / 20 April 571M (dikenali sebagai tahun gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Ka'abah) • Tempat lahir: Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah

• Nama bapa: 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim
• Nama ibu: Aminah binti Wahab bin 'Abdul Manaf
• Pengasuh pertama: Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW)
• Ibu susu pertama: Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab)
• Ibu susu kedua: Halimah binti Abu Zuaib As-Sa'diah (lebih dikenali Halimah As-Sa'diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah)



USIA 5 TAHUN



• Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalamnya.



USIA 6 TAHUN



• Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa' (sebuah kampung yang terletak di antara Mekah dan Madinah)
• Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya 'Abdul Muttalib.



USIA 8 TAHUN



• Datuknya, 'Abdul Muttalib pula meninggal dunia.
• Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.



USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).



• Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan. • Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.



USIA 20 TAHUN



• Terlibat dalam peperangan Fijar. Ibnu Hisyam di dalam kitab 'Sirah' , jilid 1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.
• Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul'; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Mekah.



USIA 25 TAHUN



• Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah. 
• Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah.. 
• Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu. 
• Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.



USIA 35 TAHUN



• Banjir besar melanda Mekah dan meruntuhkan dinding Ka'abah.
• Pembinaan semula Ka'abah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Mekah.
• Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan 'Hajarul-Aswad' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.



USIA 40 TAHUN



• Menerima wahyu di gua Hira' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.



USIA 53 TAHUN

• Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.
• Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622M.


USIA 63 TAHUN

• Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12Rabiulawal tahun 11H/ 8 Jun 632M.







Hari Isnin merupakan:


1. Hari Baginda Nabi SAW dilahirkan.
2. Hari Baginda Nabi SAW dilantik menjadi Nabi.
3. Hari Baginda Nabi SAW keluar berhijrah dari Mekah ke Madinah.
4. Hari Baginda Nabi SAW tiba di Madinah.
5. Hari Baginda Nabi SAW mengangkat Hajarul Aswad.
6. Hari Baginda Nabi SAW diwafatkan.


Dengan ini dapat kita simpulkan, bahawa fasa kehidupan Baginda Nabi SAW terbahagi kepada 3 fasa utama.

1. Kelahiran Baginda Nabi SAW hingga perlantikan Baginda sebagai Nabi (40tahun)
2. Perlantikan sebagai Nabi hingga Baginda diarah untuk berhijrah (53tahun)
3. Hijrahnya Nabi hingga Baginda SAW diwafatkan (63tahun)

Dan ketiga-tiga fasa kehidupan Baginda yang Mulia ini bermula dan berakhir dengan hari ISNIN! Marilah 


bersama-sama hidupkan hari Isnin esok dengan berpuasa, berselawat dan sentiasa cuba menghidupkan sunnah Baginda disepanjang aktiviti kehidupan kita. Salam Maulidur Rasul صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم untuk semua ummat Muhammad. Hindari kekhilafan, percanggahan dan permusuhan, gantikannya dengan keutamaan kecintaan kepada Baginda Nabi Sayyidul Anam. Moga kita tergolong dalam golongan ummat Muhammad yang mendapat syafaat Baginda kelak. Ameen Ya Rabb..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright @ 2013 wArDaTuL hAmRa' SiTe... (^^).