Friday, May 20, 2011

Filled Under:

HADIAH YANG PALING BERHARGA BUATKU...


Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai Dasar Pelajaran bagi negara kita. Dokumen tersebut yang dikenali sebagai LAPORAN RAZAK (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak hari itu.




OBJEKTIF-OBJEKTIF HARI GURU
  • Menitik beratkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat.
  • Menarik perhatian ibu bapa, murid dan orang ramai kepada peranan penting kaum guru dalam masyarakat Malaysia.
  • Memupuk perasaan perpaduan ikhtisas dan muhibbah di antara guru.
  • Meninggikan martabat dan taraf guru dalam masyarakat.
  • Memberi peluang untuk memajukan kecekapan guru melalui seminar-seminar, persidangan-persidangan, dan sebagainya yang diadakan pada Hari Guru.
  • Menilai secara objektif peranan guru dengan berlatarbelakangkan Malaysia dan mengambil langkah-langkah supaya peranan itu boleh berkesan.

Hari guru kali ini menjadi hari istimewa padaku kerana aku kini bergelar guru..hehe.. walaupun semua ni hanya sementara, & aku hanya 'bidan terjun' dalam tugas ni... Anak-anak didikku mengucapkannya padaku.. mungkin ibu bapa mereka yang mengajar mereka untuk mengucapkan 'TERIMA KASIH CIKGU...SELAMAT HARI GURU' kepada guru-guru mereka di Darul Irsyad itu.. sebab bunyinya macam ikut skrip sikit.. hehe.. tp comel..=)

Abid Irsyad memandang ke arahku dengan pndangan..... aku sendiri tak faham apa yang ingin disampaikan dengan pandangan tersebut. Aku memerhati saja tingkah lakunya dari jauh. Dia menyeluk tangannya ke dalam beg. Kemudian, sambil malu-malu mengeluarkan sesuatu dari dalam begnya.

Abid Irsyad : "Saya bawak hadiah untuk cikgu,"
Saya         : " ya ka?? terima kasih Irsyad....", sambil menguntum senyum padanya

Sebatang pen pemberian Irsyad dh cukup menyejukkan hatiku.. betapa ingatannya pada guru-guru yang mengajarnya.. budak tadika pun pandai menghargai guru mereka..



Saya         : " kenapa Irsyad bagi hadiah kat cikgu ni?" , tanyaku sengaja menduganya.. saja    nak dengar apa jawapan akan diberinya. Dalam fikiranku, aku cuba meneka jawapannya..mesti nak jawab 'sebab hari ni hari guru!'

Abid Irsyad : " Saya sayang cikgu.." ungkapan itu yang terpacul daripada mulutnya sambil tunduk malu-malu untuk mengucapkannya padaku..

Ya Allah... terharunya aku.. sebuah hadiah kucupan terima kasih, spontan hinggap ke pipi Abid Irsyad sambil aku memeluknya.. malu-malu ja Irsyad sebab drama ni sedang ditonton rakan-rakannya yang lain..(jadi drama hindustan la pulak sat..heheh)

Semua tu dah cukup  buat hatiku girang... semakin bersemangat untuk aku mengajar mereka!! hihi..(^^)


SELAMAT HARI GURU KEPADA GURU-GURU YANG PERNAH MENDIDIKKU MENJADI MANUSIA... TERIMA KASIH CIKGU.. JASAMU DIKENANG..MAY ALLAH BLESS U!!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright @ 2013 wArDaTuL hAmRa' SiTe... (^^).